Moezel-Rijn 2010

4 dagen moezel-rijn

met onze JBA Falcon op pad

wij zijn begin September 2010 – 4 dagen naar Duitsland geweest met onze JBA Falcon

lokatie Moezel / Rijn en hebben zo’n 1000 kilometer afgelegd

een reactie op dit verslag kun je mailen naar wblits@Hotmail.com

ons verslag met diverse foto’s

Op pad met onze Oldtimer

We zijn weer met de oldtimer naar Duitsland geweest, dit keer vier dagen in de buurt van Koblenz.

We hadden een hotelletje, weer via “Hotelkamerveiling”, in Emmelshausen, genaamd Tannenhof. Dit familiehotel was vrij simpel, maar alles was aanwezig, keurig schoon en het ontbijt en diner waren goed.

Maandag (de 30ste augustus) hebben we de hele weg met de kap op gereden en regelmatig kregen we een bui op ons dak. Halverwege de route (totaal hebben we ruim 6 uur gereden !) zijn we gestopt bij een tennisclub, die een leuke kantine had, in de bossen. Het eten was er verrassend goed ! Na vijven waren we pas op de plaats van bestemming, een beetje stram van de lange rit. We hoefden gelukkig niet meer op pad voor een restaurant want het avondeten hoorde bij het arrangement. Al vrij vroeg lagen we op bed, zodat we de volgende dag uitgerust op pad konden.

We zijn de volgende morgen, na een lekker ontbijtje, naar Burg Eltz gereden.

Dit kasteel, vlakbij Münstermaifeld, is 850 jaar oud en is nooit beschadigd door oorlogen of andere ongeregeldheden. Het ziet er prachtig uit, zowel van binnen als van buiten. Ze hebben ook een uitgebreide schatkamer in de kelder en de burcht wordt nog steeds bewoond door leden van de familie, inmiddels al meer dan 30 generaties lang.

Na de rondleiding hebben we er buiten, heerlijk in het zonnetje, koffie met apfelstrudel genuttigd.

Daarna zijn we weer door de bossen teruggewandeld naar de parkeerplaats en vervolgens naar Cochum gereden. Deze plaats aan de Moezel is erg toeristisch, maar ligt dan ook erg mooi aan het water.

De glooiende, rotsachtige heuvels langs de Moezel bestaan grotendeels uit wijngaarden met de Riesling-druif. De witte Riesling wijn is dan ook overal volop verkrijgbaar.

Vanuit Cochum rijden we naar Koblenz,

onderweg zien we, aan het water, veel grote campings liggen. In Koblenz zoeken we de landtong op waar de Moezel overgaat in de Rijn, deze wordt Deutsches Eck genoemd.

Er staat een imposant beeld van Keizer Willem I .

We hebben helaas pech, ze zijn de Altstadt helemaal aan het renoveren en overal staan hekken. Wel vinden we een leuke Weinstube, waar we een heerlijke Riesling drinken.

(Deze foto is gemaakt voor een zijgebouw van het Kurfürstliches Schloss).

Daarna gaan we weer via mooie smalle weggetjes over de heuvels, door de bossen, richting “Tannenhof”. De oldtimer knort af en toe flink, maar er zijn dan ook hellingen bij van 14 procent en ook zijn er diverse flinke S-bochten, prachtig rijden ! In het hotel krijgen we weer een 3-gangen menu en na het eten kletsen we nog even met een echtpaar uit Breda, dat ook al het nodige van de wereld heeft gezien. Na nog een paar potjes Triominos duiken we het bed weer in.

Woensdagmorgen rijden we naar Boppard,

hier stappen we op een van de boten, die tussen Dusseldorf en Keulen heen en weer varen (de KD genoemd). Het is vrij druk op de Rijn met vrachtschepen en diverse rondvaartboten. Onderweg komen we langs verschillende kastelen, die hoog op de hellingen staan.

Wij hebben een retour-ticket tot het plaatsje St. Goar, wat aan dezelfde kant van de Rijn ligt als Boppard. Wij stappen per ongeluk al een halte eerder van boord, in St. Goarshausen, aan de andere kant van het water. Dit plaatsje is vrij klein en binnen het uur varen we (dit keer met de stroom mee) terug naar Boppard. Hier eten we eerst een hapje voor we met de pont de rivier over steken.

Het vergt de nodige stuurmanskunst om de Rijn met z’n sterke stroming over te varen, ook staat het water vrij hoog.

We rijden stroomopwaarts naar de Loreley-rots, die in een scherpe bocht ligt en waar door de sterke stroming al veel boten tegenaan gesmeten zijn.

We willen natuurlijk ook het beeld van “Loreley” zien, deze staan aan het eind van een pier.

Als we terugkomen van onze wandeling over de pier staat er een groep van wel 20 oudere Duitsers, die een busreis maken, bij onze oldtimer te kijken. Ze willen weten of de mand wel waterdicht is en waar we onze kleding bewaren. Nadat we alles geshowd hebben, wordt de auto goedgekeurd en kunnen we weer verder toeren. Vervolgens rijden we de heuvels op, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de Rijn en de Burcht Katz.

Een stukje verder heb je uitkijkpunt “Dreiburchtenblick”, ook hier maken we weer diverse foto’s.

Midden in de Rijn staat het fort Pfalzgrafenstein, je kunt er alleen per boot komen.

We rijden door tot Rüdesheim, waar we de pont nemen naar Bingen en zo via de andere kant van de Rijn weer noordwaarts rijden. In St.Goar stoppen we, bekijken het stadje en gaan dan bij een klein cafeetje naar binnen waar ze een “wijnproeverij” aanbieden. We proeven weer Riesling wijn, maar ook rode wijn, die van de Spätburgunder druif wordt gemaakt. Met wat brood, worst en kaas erbij, is dit een onze avondmaaltijd.

Pas in de schemer rijden we terug naar Emmelshausen, weer over heuvels en door bossen, waar we nog een reetje zien staan aan de kant van de weg. Gelukkig rent deze niet de weg op, maar loopt terug het bos in.

Op de kamer doen we nog een spelletje en drinken nog een wijntje (om het af te leren !…) en dan is de laatste nacht al weer aangebroken.

We pakken onze spulletjes weer in en na het ontbijt gaan we huiswaarts. Het weer is gelukkig beter dan op de heenweg en de kap kan er weer af, maar de temperatuur blijft toch steken bij 18 graden. We rijden naar de Köningstuhl vlakbij Koblenz en vanaf dit monument heb je een mooi uitzicht over de Rijn.

We wilden eigenlijk picknicken onderweg, maar we kunnen nergens een leuk plekje vinden. Wel zien we een heel leuk Italiaans restaurantje en daar parkeren we onze auto.

Het is jammer dat “La Terrazza” zo ver van huis ligt, namelijk in Krefeld, want het eten was echt uit de kunst !

Dit was een leuke en lekkere afsluiting van onze “vierdaagse oldtimer-tocht”, we hebben bijna 1000 km. gereden !